شيخ حسين انصاريان
345
تفسير و شرح صحيفه سجاديه (فارسى)
حوادث ناگوار و آفات و وسوسههاى شياطين را هم در دستور كار دارند . و اين برنامهء نگهبانى تنها بخش اندكى از زمينههاى ضمانت سلامتى و نگهدارى از بشر است . نوشتن اعمال در كلام شيخ صدوق شيخ صدوق در باب اعتقادات اماميه نوشته است : « اعتقاد ما در باب نوشتن اعمال آن است كه هيچ بندهاى نيست مگر آن كه دو ملك موكّلند كه كل اعمالش را بنويسند پس هر كه قصد عمل خيرى كند يك حسنه برايش نوشته مىشود و اگر عمل كند ده حسنه ثبت مىگردد . و اگر قصد معصيت نمايد بر او نوشته نمىشود تا عمل از او سر زند و چون مرتكب شود همان يك بر او نوشته گردد و لكن از وقتى كه مرتكب آن شده تا هفت ساعت مهلت داده مىشود اگر در اين مدت توبه نمايد نوشته نمىشود و گرنه ثبت گردد و آن دو ملك هر چيزى را حتى دميدن در خاكستر را هم بر بنده مىنويسند كه حق تعالى در قرآن فرمود : به درستى كه گماشته برشمايند هر آينه حافظان اعمال ، نويسندگان گرامى مىدانند چه مىكنيد . « 1 » اميرمؤمنان عليه السلام به مردى گذشت كه حرفهاى بيهوده مىزد فرمود : هر آينه به فرشتگان خود ديكته مىكنى ؛ نوشتهاى را براى پروردگارت ، پس بگو چيزى را كه به كارت مىآيد و چيزى كه سودى برايت ندارد ، رها كن . » « 2 »
--> ( 1 ) - انفطار ( 82 ) : 10 - 12 . ( 2 ) - اعتقادات الإمامية و تصحيح الاعتقاد ، شيخ صدوق : 1 / 68 ، باب 23 .